Op zaterdag 4 november vond voor de vijfde keer het Samichlaus Synode ofwel St Nicolaas synode van Zwitserland plaats in Wislikofen. Een keer in de drie jaar ontmoeten Zwitserse Nicolazen elkander voor een bijzondere synode. De eerste vond in 2011 plaats, de laatste was in 2019. Vervolgens gooide corona roet in het eten. Dit jaar was het alweer voor de vijfde keer. Ook waren er voor het eerst Nicolazen uit Duitsland aanwezig, naast Marcel Janssens uit Luik, die er voor de derde keer bij was. En voor het eerst uit Nederland, ondergetekende. Het thema was dit jaar “Der Mann hinter dem Bart!“ Deze bijeenkomst wordt vanuit de Landeskirche georganiseerd en wordt ondersteund door de RK bisdommen. Uitnodigingen lopen via lokale kerken.
De dag begon met een samenkomst met medecollega’s, in totaal 46 personen, onder genot van een kop koffie. Nadat we ons getransformeerd hadden tot Sint Nicolaas, ofwel Samichlaus, met zijn Schmutzli, werd de dag geopend met een gebedsviering. Met een zegensgebed wordt je erop uitgestuurd.
Aan de hand van verschillende workshops en samenkomst later in de ochtend en na het middageten, werd in dialoog gesproken over deze eeuwenoude christelijke traditie. De traditie is namelijk een van de oudste in Zwitserland.
Met namen het punt werd besproken van hoe je dit feest behoed tegen commercie en de Kerstman. Men hekelt het commerciële aspect van met name Kerstmis. De aangeklede Sinten dragen ook bewust liturgische kleding, kazuifel, stola en of koorkap. Ze zijn duidelijk herkenbaar als bisschop. Een bisschop met een boodschap.
De Samichlaus is met zijn Schmutzli vrijwillig onderweg d.w.z. ze vragen geen financiële vergoeding. Het is een vorm van caritas aangestuurd door de lokale kerk. Voorzien met informatie en zakjes met snoep en noten, zijn ze vaak in de dorpjes onderweg waarbij iedereen wordt bezocht. Scholen worden niet overslagen. Bij hun bezoek hebben deze Nicolazen ook een taak, namelijk het voorlezen van een verhaal aan de kinderen. Dit verhaal is vaak een legende van de Heilige Nicolaas. Zo maakt men duidelijk dat dit geen verzonnen persoon is.
Wat overigens ook ter sprake kwam, was dat Nicolazen over goede kennis mogen beschikken. Geboortejaar 260-270 en sterfdatum 6 december en jaar 335-337. Gelukkig volgen ze hier ook de juiste jaartallen. Nog steeds hanteren Nederlandse en Belgische schrijvers 342-345. Helaas is dit fout. Het is duidelijk door Padre Cioffari bewezen. Mijn advies als je dit ergens leest, doe het boek maar weg! Basisgegevens moeten kloppen!
Ook werd aan de hand van bronnenonderzoek duidelijk gemaakt dat het zwaar overtrokken is dat er een grote invloed van Germanendom zou zijn geweest op het feest. Een kruisbestuiving rondom bepaalde elementen, ontkent men niet. Maar voor een groot deel is dit achterhaald en bewezen dat gebruiken rondom bijvoorbeeld Piet van jongste datum zijn. Ook hier was ik erg verheugd om ondersteuning in te vinden. In deze gedachte