Blog: Silvesterchläusen, een Zwitsers gebruik.

Gepubliceerd op 26 december 2023 om 12:21

Elke 31 december en 13 januari trekken grillige figuren door het achterland van het kanton Appenzell Ausserrhoden in Zwitserland. Sommigen dragen versierde hoeden, anderen hebben afschuwelijke dierengezichten. Het zijn "Silvesterchläuse", die het oude jaar uitluiden en het nieuwe verwelkomen.

 

De "Silvesterchlausen" in Urnäsch en omgeving is een van de Appenzeller gebruiken die in heel Zwitserland bekend is, naast de Alpfahrt. Dit unieke en gefascineerde gebruik bestaat uit een unieke combinatie van tegenstellingen zoals natuur en kunst, mysterie en traditie en harmonie en anarchie. Er zijn drie soorten Chläusen: de "Schöne", de "Wüeschte" en de "Schö-Wüeschte". De "Schöne" zijn, zoals hun naam al zegt, zijn mooi en rijk versierd. Ze dragen fluwelen broeken of rokken die doen denken aan een traditioneel kostuum. Ze dragen een eenvoudig masker met rode wangen over hun gezicht. Op hun hoofd troont een grote, platte hoed, waarop gebeeldhouwde figuren scènes uit het dagelijks leven voorstellen. Alles is versierd met duizenden glazen kralen. De groepen, die in Appenzell "Schuppel" worden genoemd, naaien en bewerken de kleding en versieringen zelf en beginnen vaak al in de lente met de voorbereidingen.

 

De kostuums van de "Wüeschten" zijn niet minder gedetailleerd. Ze dragen angstaanjagende maskers en jurken versierd met hooi, stro, dennenbosjes en andere natuurlijke materialen.

De "Schö-wüeschte" zijn een mengeling van de andere twee soorten. Ze dragen natuurlijke materialen, maar deze zijn gerangschikt in uitgebreide patronen. Net als de "Schöne" hebben ze ook gebeeldhouwde figuren op hun hoofd. Wat alle Chläusen gemeen hebben zijn de schellen ofwel bellen, die ze in verschillende vormen en maten op hun lichaam dragen.

 

De Silvesterchlausen beginnen in de vroege ochtenduren. In Urnäsch ontmoeten de verschillende Schuppel elkaar op het dorpsplein voordat elke groep zijn eigen weg gaat. Als ze voor een huis aankomen, springen de Chläuse op en neer en laten hun klokken luiden. Dan zingen ze voorzichtig een Zäuerli, een soort natuurlijk jodelen. De familie van het huis en de vele toeristen en toeschouwers luisteren aandachtig. Vervolgens wensen de Chläuse de familie van het huis een gelukkig nieuwjaar en krijgen ze geld en iets te drinken, dat ze met een rietje door het masker geserveerd krijgen. Daarna gaan de Chläuse in een snel tempo verder, begeleid door het luiden van bellen.

 

Van Kerstmis naar oudejaarsavond

Vroeger dacht men dat het gebruik een heidense oorsprong had. Tegenwoordig is men voorzichtiger. De oorsprong van het gebruik in zijn huidige vorm is duidelijk christelijk, zoals de naam van het gebruik suggereert. Chlausen" verwijst naar Sinterklaas. Er zijn aanwijzingen dat de Chlausen oorspronkelijk tijdens Kerstmis plaatsvonden in plaats van rond de jaarwisseling. Het eerste schriftelijke bewijs van het gebruik in Appenzell is te vinden in een gereformeerd kerkelijk zedenmandaat uit 1663, dat "St. Niclaussen" met Kerstmis "met rondrennen, polderen en bellen" 's nachts verbiedt. De verering van een heilige - en nog wel op eerste kerstdag - was een doorn in het oog van de gereformeerde kerk. Die had Sinterklaas als de brenger van geschenken vervangen door de heilige Christus, die later het Christuskind werd. Na verloop van tijd leidden deze omstandigheden er waarschijnlijk toe dat het gebruik van de Kerstman pas na Kerstmis plaatsvond, terwijl de kostuums meer "archaïsch" werden en het beeld van Sinterklaas werd losgelaten, zodat alleen de Zwitsers-Duitse naam "Chlaus" voor Sinterklaas overbleef. Tegen het einde van de 19e eeuw was het gebruik definitief verschoven naar oudejaarsavond.

Het gebruik was daarom niet langer een probleem voor de kerk en het sloot zich aan bij de rij van andere oudejaarsgebruiken die bedoeld waren om het oude jaar te "verdrijven" door klokken te luiden, te zingen, lawaai te maken of op andere manieren.

 

Vooral in tijden van armoede en honger, die de regio Appenzell herhaaldelijk troffen, was Chlausen een manier om wat extra's te verdienen voor de familie. De zogenaamde "Bettelchläuse" waren vooral in de jaren 1930 op pad. Deze bedeltochten leidden ertoe dat de Chlausen in de jaren 1950 in sommige dorpen sterk werden beperkt en bijna uitstierven. Het is aan het initiatief van individuen te danken dat het gebruik in de jaren 1970 niet in de vergetelheid raakte en vandaag de dag een grote populariteit geniet. Oudejaarschlausen is erkend als onderdeel van het immaterieel cultureel erfgoed van Zwitserland.

 

Waarom twee keer oudejaarsavond?

Oudejaarsavond wordt zowel op 31 december als op "oudejaarsavond", 13 januari, gevierd. Waar komen deze twee data vandaan? In 1582 sloeg paus Gregorius XIII tien dagen over in de kalender. 4 oktober 1552 werd gevolgd door 15 oktober. De achtergrond van de hervorming was Pasen, dat georiënteerd was op het astronomische begin van de lente. Dit kwam omdat de Juliaanse kalender die in 46 voor Christus werd ingevoerd elf minuten te lang was vergeleken met het pad van de zon. Tegen de 16e eeuw was er een gat van tien dagen ontstaan. Dit maakte de berekening van Pasen erg ingewikkeld. Deze situatie was ondraaglijk voor de paus. Dus kondigde hij de herziening van de kalender af met de pauselijke bul Inter gravissimas. Het decreet kwam op een moment dat de geschillen van de Reformatie hun hoogtepunt hadden bereikt en de confessionalisering van Europa vergevorderd was. Voor gereformeerde gebieden waren alle richtlijnen en vernieuwingen die van de paus kwamen fundamenteel verdacht. Voor de kalenderhervorming betekende dit dat de uitvoering sterk verschilde van regio tot regio. In Appenzell, dat ten tijde van het pauselijke decreet nog onverdeeld was, zorgden confessionele spanningen ervoor dat de gereformeerde gebieden, die later het kanton Appenzell Ausserrhoden zouden vormen, de Juliaanse kalender pas in 1798 afschaften. De datum van de Juliaanse oudejaarsavond, nu bekend als "Oudejaarsavond", is dus tot op de dag van vandaag blijven bestaan. Voor de inwoners van Appenzell heeft dit het voordeel dat ze oudejaarsavond en dus de geliefde "Silversterchlausen" twee keer kunnen vieren.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Marita Greiss
een jaar geleden

Prachtig beschreven en goed verwoord